19.2 C
Lusaka
Wednesday, February 1, 2023
spot_img
HomeNewsWikipedia owner denies Saudi infiltration claim

Wikipedia owner denies Saudi infiltration claim

Wikipedia’s parent company has denied claims the Saudi government infiltrated its team in the Middle East.

Two international human rights groups said Saudi officials had altered or deleted content on the website.

The claims came after Wikimedia carried out its own investigation and suspended 16 users for “conflict of interest” editing in the Middle East.

Wikimedia said “material inaccuracies” had been published but no evidence of Saudi infiltration was found.

Wikipedia relies on teams of volunteer administrators and editors for its content.

A statement by Smex and Democracy for the Arab World Now (Dawn) accused the Saudi government of using agents to act as independent editors on Wikipedia to “control information about the country”.

Smex is based in Lebanon while Dawn is a US-based organisation founded by Saudi journalist Jamal Khashoggi, who was murdered in 2018 inside the Saudi consulate in Istanbul.

The groups also alleged that two “high-ranking administrators in Saudi Arabia” were arrested in September 2020 and charged with “swaying public opinion” and “violating public morals”. They were sentenced to five and eight years in prison, the groups said.

Last year, Wikimedia announced 16 global suspensions for users who “were engaging in conflict of interest editing on Wikipedia projects” in the Middle East.

“We were able to confirm that a number of users with close connections with external parties were editing the platform in a coordinated fashion to advance the aim of those parties,” it said.

Citing “sources with knowledge of Wikimedia’s operations”, Smex and Dawn said at least one of the 16 were Saudi users, serving as agents for the government to “promote positive content about the government and delete content critical of the government”.

Wikimedia said this is “unlikely to be the case”, adding that some users “who may have been Saudi” were among those banned.

“These organisations did not share the statement with the [Wikimedia] Foundation, and ‘sources of knowledge’ as cited in their release can get things wrong,” it said.

Saudi authorities have not commented on the claims.

SourceBBC
RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Royal Charter

Most Popular